Een exclusieve auto verzekeren vraagt net even een andere aanpak dan een minder exclusieve auto. Het rijden in een luxe en daarmee exclusieve auto is voor veel mensen een droom en als je er zelf één hebt ben je er ongetwijfeld trots op. Een exclusieve auto verzekeren biedt je voordelen wanneer er iets gebeurt met je auto. De nieuwe auto heeft tenslotte veel gekost. Ondanks dat het verzekeren van een duurdere auto meer aandacht vereist, zijn er vaak voldoende mogelijkheden om een autoverzekering af te sluiten. Verzekeraars kunnen alleen aanvullende eisen stellen.
Lees hieronder alle belangrijke informatie over het een exclusieve auto verzekeren en haal er je voordeel uit.
Wat is een dure auto?
Duur is natuurlijk een relatief begrip. Wat voor de één duur is hoeft voor de ander niet duur te zijn. Echter is het bij een verzekeraar natuurlijk wel belangrijk dat er een bepaalde norm is voor wanneer een auto onder een dure exclusieve auto past. Over het algemeen zien verzekeraars een auto met een cataloguswaarde van meer dan 70.000 – 80.000 euro als duur. Een nieuwe BMW, Tesla, Audi, Mercedes, Jaguar, Porsche en Maserati komen al snel boven de 70.000 en 80.000 euro uit.
Waarom verzekeraars geen dure auto willen verzekeren?
Veel autoverzekeraars staan niet te springen om een dure, exclusieve auto te verzekeren. Hoe duurder de auto is, hoe hoger het risico voor de verzekeraar. Dure auto’s zijn in trek bij criminelen. Wanneer een dure auto wordt gestolen, moet de verzekeraar een hoog schadebedrag uitkeren. Daarom willen sommige verzekeraars geen duurdere auto’s verzekeren. Andere verzekeraars willen best een dure auto verzekeren maar stellen aanvullende eisen, zoals goede beveiligingssystemen. Meestal is dat een SCM-beveiligingsklasse drie in combinatie met klasse vier en vijf.
Alleen wat houdt dat nu concreet in zo’n beveiligingseis? Als je een dure auto gaat verzekeren dan betekent beveiligingssysteem klasse drie dat je auto een alarmsysteem moet hebben met automatische blokkering en hellingdetectie (klasse drie). Klasse vier betekent dat er een voertuigvolgsysteem in je auto moet zitten met een automatische activering. De automatische activering is klasse vijf. De precieze voorwaarden verschillen per verzekeraar. Laat je hier van tevoren altijd goed over informeren.
Soms zit er al een “af-fabriek” in je auto. Dit betekent dat op het moment dat de auto uit de fabriek komt, het beveiligingssysteem er al in zit. Soms staat het beveiligingssysteem meteen gelijk aan een SCM-klasse drie beveiligingssysteem maar dit is niet altijd zo. De klasse vier en vijf moet je sowieso los aanschaffen.
Een cabriolet verzekeren is duurder
Ook een cabriolet is een dure auto. Wil je een exclusieve cabrio verzekeren, dan betaal je vaak een hogere premie voor je autoverzekering en stellen verzekeraars hogere eisen aan de beveiliging van je cabriolet. Een cabrio is vanwege de cabriokap namelijk gevoeliger voor diefstal. Deze kun je sneller opensnijden en dieven hebben zo makkelijk toegang tot je auto. Voor de cabriokap hanteren autoverzekeraars meestal een verhoogd eigen risico. Ook kan de verzekeraar als voorwaarde stellen dat je je cabriolet in een afgesloten garage stalt.
Het is dus belangrijk om goed te kijken wat voor extra kosten het aanschaffen van een auto met zich mee brengt en of dit financieel gezien ook voor jou uit kan.