De trends in het automotive volgen elkaar razendsnel op. Zo is een van die trends elektrisch zelfrijdende auto’s. Maar ook op het gebied van verkoop zijn er een heleboel nieuwe trends. Wil jij meer weten over de autotrends van tegenwoordig?
Zelfrijdende auto’s
De eerste zelfrijdende auto’s bestaan al en er mag ook al mee gereden worden, alleen zijn er wel specifieke regels aan verbonden. Zo mag een bestuurder van een zelfrijdend voertuig niet slapen. De bestuurder is verplicht wakker te blijven en op de weg te letten. Daarbij moet de bestuurder eens in het kwartier het stuur aanraken.
Vijf jaar geleden kond men alleen nog maar dromen van een zelfrijdende auto en nu bestaat hij al. De technologie verbetert elke dag en dat is zeker terug te zien in de auto industrie. Niet veel merken zijn zover dat ze zelfstandig rijdende auto’s hebben ontwikkeld. Tesla is wel zover. Ook heb merken zoals: Volvo, Volkswagen, Nissan, Audi, Mercedes en BMW een zelfstandig inparkeersysteem in de nieuwere modellen geplaatst.
Online showroom
Het aankoopgedrag van autokopers is veranderd. Vroeger bezocht men wel 5 tot 6 autodealers voordat er een auto gekocht werd. Nu vindt het aankoopproces van de consument in 95% van de gevallen online plaatst en worden er alleen nog dealers bezocht, wanneer de keuze al gemaakt is. Via internet wordt er eerst een heleboel informatie gezocht over verschillende auto’s en de daarbij horende mogelijkheden. Heeft men volgens hen de juiste auto gevonden dan wordt er nog even geconfigureerd, zodat alle mogelijkheden bekeken zijn en dan volgt het aankoopproces bij de autodealer of geheel online. Wanneer je als autodealer niet wilt toegeven aan je concurrenten, zul je een goed configuratiesysteem moeten hebben op je website. Dit kost veel geld wanneer je de configuratie van elk model auto zal moeten laten uitbesteden. Een goedkopere optie is het aanschaffen van een draaiplateau voor autofotografie. Met dit draaiplateau en een camera kunnen bezoekers van je website verschillende modellen auto 360 graden bekijken en dus configureren.
Wat brengen de auto’s en de technologie van nu?
Een moderne auto van nu is een combinatie van design, verfijnde hardware en de nieuwste software. Maar ook zal kunstmatige intelligentie gebruikt gaan worden, om het aankoopproces van de consument zo goed mogelijk te bestuderen en te bekijken hoe het in zijn werk gaat en wat zij belangrijk vinden. Dit is niet alleen om klanten te helpen, maar zeker om te besparen op functionaliteiten waar weinig vraag naar is. Dit wordt gemeten door persoonsgebonden marketingcampagnes via internet. Doordat deze mogelijkheden bestaan zullen de auto’s van de toekomst nog meer gepersonaliseerde eigenschappen bevatten dan de vele mogelijkheden waarover de moderne auto’s nu al beschikken.
Augmented Reality
In je auto stappen met een VR-bril dat gaat niet. Zeker niet wanneer de auto zelfrijdend is. Maar Augmented Reality is de meer toegankelijke versie van de VR-bril en zal binnenkort wel in je vierwieler gebruikt mogen worden. Voor mensen die niet weten wat AR is. Met een AR-Bril wordt er een laag over de werkelijkheid heen geplaatst. Als we AR toepassen in auto’s, wordt er bijvoorbeeld met een head-up display de navigatie en de snelheid op de voorruit geprojecteerd.
Draadloze updates
Wanneer je een auto kocht, had je voor de rest van de tijd dezelfde technologie en dat bleef voor altijd zo. Nu de technologie zo snel verandert wordt er verwacht dat er constante draadloze updates mogelijk zijn, die het systeem van bijvoorbeeld je navigatie up-to-date houden. Maar dit zal nog op veel meer dingen worden toegepast zoals: audiokwaliteit en internetverbinding. Het automerk dat zich hierin het snelst ontwikkelt is Tesla.
Stembediening
Stembediening bestaat al. Neem bijvoorbeeld Siri van je telefoon. Maar dit bestaat nog niet in auto’s maar ook dit zal de komende jaren gaan veranderen. Zo kan je in enkele jaren je navigatie instellen door middel van je stem. Maar ook je favoriete radiozender of cd aanzetten en zelfs berichten beantwoorden.